Runt 20 liv beräknas fartkameror rädda varje år på våra svenska vägar. Tack vare de omkring 1600 fartkameror som finns utplacerade över hela landet kan vi idag känna oss tryggare i trafiken, eftersom de påminner tusentals människor varje dag om att sakta ner och ta det lugnt.
Ju högre hastighet desto större är risken för olyckor, dessutom innebär en högre hastighet ett ännu värre skadeläge om olyckan väl inträffar.
det Korta svaret:
Fartkameran mäter hastigheten som ett kommande fordon håller med hjälp av en radar. De fordon som överskrider hastighetsgränsen blir fotograferade av kameran, om föraren på bilden är samma som på körkortet eller passet så kommer ett underrättelsedokument att skickas till den personen.
Hur fungerar kameran?
Varje fartkamera har en inbyggd radar som mäter hastigheten av varje passerande fordon och en kamera som tar bilder om du kör minst 5 km/h över aktuell hastighetsgräns. När fordonet är ca 50 meter från kameran mäts hastigheten, men det är inte förrän fordonet är ca 20 meter från kameran som ett foto tas. Radarn är alltid aktiv och registrerar alla passerande foton, däremot är inte alltid kameran aktiv.
Det är Rikspolisstyrelsens ATK-enhet i Kiruna som styr om kameran är aktiv eller inte, baserat på den information som radarn registrerar om medelhastighet och hur intensiv trafiken är på vägen.
Alla kameror är placerade synliga med skyltar som förvarnar dig om att din hastighet kommer att registreras längre fram. Dessvärre innebär det att många förare kan agera ögontjänare och bara sänka hastigheten när de ser en kamera, för att sedan öka på igen. Men vad är då syftet egentligen?
Jo, tanken med fartkamerorna, eller trafiksäkerhetskamerorna som de också kallas, är inte att försöka sätta dit så många trafikanter som möjligt för att kunna tjäna pengar på böter, utan syftet är att göra trafikanterna mer uppmärksamma på sin hastighet för att öka säkerheten på vägarna.
Sedan vi har fått fartkameror över hela landet har antalet dödsolyckor i trafiken minskat med 60%, enligt mätningar från Polisen. Om du är nyfiken på att veta var kamerorna finns kan du kolla detta på Trafikverkets hemsida.
Vad händer om kameran fotograferar mig?
Om fartkameran blixtrar till när du kör förbi betyder det att du har kört i mer än 5 km/h snabbare än tillåtet. Ditt foto kommer då att skickas, tillsammans med informationen om din hastighet och position, till Rikspolisstyrelsens ATK-enhet i Kiruna. Där påbörjas en utredning manuellt.
Ditt ansikte på bilden jämförs med passregistret och körkortsregistret, på samma gång kontrolleras det om bilen har ett körförbud och om fordonsskatten är betald. Om du lyckas bli identifierad på fotot kommer ditt ärende att skickas vidare till en förundersökningsledare, som tar beslutet om du är skäligen misstänkt eller inte.
Om han eller hon beslutar att du är skäligen misstänkt så kommer ett underrättelsedokument att skickas till dig. I dokumentet får du möjligheten att förneka brotten eller erkänna till det. Om du väljer att förneka brottet så kommer du troligen att blir förhörd över telefon av förundersökningsledaren, med risk att få ditt ärende vidarebefordrat till domstol.
Om du av någon anledning inte lyckas bli identifierad, kanske för att du bär en motorcykelhjälm, täcker ansiktet eller bär en mask, så skickas en förfrågan till den person som står som registrerad ägare till fordonet. I den förfrågan kommer du kunna svara på vem som kan ha kört fordonet vid den tidpunkten. I Sverige har vi däremot ingen upplysningsplikt, vilket betyder att du inte är skyldig att svara på vem som körde.
Konsekvenserna av att köra för fort
Den mest allvarliga konsekvensen är att du sätter ditt eget och andras liv i fara genom att köra fortare än tillåtet. Det kan bland annat innebära att du kanske inte hinner stanna i tid om du skulle behöva det, att du inte har tillräcklig kontroll över ditt fordon, eller att du inte hinner med att uppmärksamma saker som händer i din omgivning.
Om du skulle råka ut för en olycka på grund av din otillåtna hastighet, där du kanske inte bara skadar dig själv, utan kanske orsakar en stor tragedi för personerna som eventuellt är med i olyckan, kommer du högst troligt ångra djupt att du inte höll hastigheten.
Självklart är det lätt hänt att man råkar lägga lite extra vikt på pedalerna när man är stressad eller ouppmärksam och tack och lov så är det oftast ingen skada skedd. Det kan vara lätt att tänka att en lite högre hastighet kan göra att man kommer hem till familjen lite snabbare, men man glömmer ofta att det också kan innebära att man inte kommer hem alls. Därför kan vi tacka alla våra hastighetskameror runt om landet som påminner oss att ta det lugnt i trafiken!
Att bli fotad och identifierad av fartkameran kan leda till böter mellan 1500 och 4000 kronor, eller ett indraget körkort, beroende på hur mycket du överträder hastigheten med.
Indraget körkort
Om du kör för fort och det resulterar i att ditt körkort blir indraget så kommer en spärrtid utfärdas på kortet. Spärrtiden kan gälla 1 till 36 månader och bestäms baserat på trafikbrottet, om du har en tidigare historia av trafikbrott och ditt behov av körkortet.
Vad kan jag göra för att inte riskera att bli fotad av fartkamerorna?
Det finns några olika knep som sägs kunna förhindra att du blir fångad på foto av fartkamerorna. Men hur kan man göra det och fungerar dessa knep egentligen?
Ett rykte som går är att om man bara kör tillräckligt fort, så hinner inte kameran registrera bilen och föraren. Men, kamerornas system kan registrera hastigheter i över 300 km/h, så det skulle i så fall vara mycket svårt att få tag på en så snabb bil.
Ett annat tips vi har hört talas om är att måla klarlack eller reflexspray på registreringsskylten, så kan kamerorna inte läsa av den, men inte heller det lurar kamerorna. Du skulle behöva vända eller ta bort registreringsskylten om du inte vill att kameran ska kunna läsa den, vilket är direkt olagligt.
En mycket bättre idé är att lägga kreativiteten på något helt annat. För att inte riskera att bli fotad av fartkamerorna så är det enda bra sättet att helt enkelt följa hastigheten.
Motorcyklister och fartkameror
Fartkamerasystemet är inte anpassat för motorcyklister i dagens läge. Ofta täcks förarnas ansikten av heltäckande hjälmar och mörk visir, dessutom sitter nummerplåten på baksidan av en motorcykel. Men om föraren ändå på något sätt lyckas identifieras av fartkameran så kan han eller hon lagföras.
Detta betyder däremot inte att motorcyklister har fritt fram att köra hur fort de vill, polisen arbetar med att förhindra fortkörande cyklister på andra vis. Hastighetsgränser, poliskontroller och fartkameror är till för att du och dina medtrafikanter ska kunna känna sig trygga och säkra på vägarna.
Som motorcyklist har du dessutom en ännu större olycks- och skaderisk än en bilist. Risken att du skadar dig riktigt ordentligt i en trafikolycka är mycket större om du sitter på en MC, jämfört med om du skyddas av bilbälte och airbag
Vad händer om jag blir fotograferad av en fartkamera utomlands?
EU:s medlemsländer har kunnat byta trafikinformation med varandra sedan 2011 för att kunna bötfälla förare som överstiger hastighetsgränsen. Alltså kan du som svensk förare bli skyldig att betala böter även om du befinner dig utanför Sverige.
Norden
Om du kör över hastighetsgränsen och bli fotad och identifierad av en fartkamera så riskerar du att få betala böter, på grund av att våra nordiska länder har ett system som skickar böter mellan länderna. Hur hög böter du får betala kan däremot variera.
Om vi tar Finland som ett exempel, så baseras din böter på din inkomst. Ju högre inkomst du har, desto högre böter. I Norge mäts inte bara hastigheten du håller när du passerar kameran, utan medelhastigheten du håller för hela sträckan beräknas tack vare ett flertal kameror längs samma sträcka. Bötesbeloppen är också mycket högre än i Sverige, du kan bli skyldig att betala upp till 10.650 NOK om du överskrider hastighetsgränsen.
Övriga Europa
Det är lika viktigt att respektera hastighetsgränsen i varje land, för din och dina medtrafikanters skull. I ett land som Tyskland, som är känt för sina stora motorvägar och höga fart är det extra viktigt att följa lagen för att minimera olycksrisken. Dessutom finns det inga varningsskyltar där som förvarnar dig om att det kommer att komma en fartkamera, utan du måste hela tiden se till att du håller hastigheten för att slippa böter.
Om du skulle bryta mot de tyska trafiklagarna på ett sådant sätt att de beslutar att dra in ditt körkort så betyder inte det att ditt körkort även blir indraget i Sverige, utan detta gäller endast under din vistelse i Tyskland.
Franska trafiklagar fungerar på samma sätt, men om du betalar din böter snabbt så kan du komma undan mycket billigare, kanske till och med halva priset.
Var försiktig och håll dig lugn ute i trafiken, oavsett var du befinner dig. Att komma fram oskadd eller att komma fram över huvud taget är viktigare än att komma fram fort!
Hans-Inge Fransson
Varför håller vi på och velar här i Sverige, det måste bli tuffare att köra som idioter på våra vägar. Vi kan väl göra som i Danmark där det är fordonet som får böter, vem som kört är oväsentligt. Då slipper det att sitta en massa folk att titta på en massa otydliga bilder det är bara att gå efter nummerskylten. De har även köpt in 100 Caddy där det sitter en kamera i, och där de kan ställa utefter vägarna. Jag bor nära en väg där det är 50 och där motorcyklar kör 120-130 km/tim det rent ut sagt för djävligt. Nej alla berörda skärpning NU.
Thomas
Hej Hans Inge!
Det är inte hastighetens som är problemet på våra vägar. Det är trafikanternas beteende som är problemet eller rättare sagt den mycket stora bristen på trafikutbildning. Sverige är det enda kända landet i EU som inte har några krav på körkortsutbildning och detta är nog en stor anledning till varför vi har så stora brister i vår trafiksäkerhet.
Ingen fordonsförare blir duktigare på att köra bara för att han/hon håller hastigheten. Att 60 % av dödsolyckorna har minskat efter införandet av fartkamerorna är ren lögn. 2010 tog Trafikverket bort självmorden i trafikolycksstatistiken och då sjönk antal dödade i trafiken med ca 30%.
Lennart Svärd
Det finns allt för många ögontjänare som gör att trafiken blir ryckig där det är kameror ! Men sätt upp fler gärna dålda, som utomlands, för det är hemskt jobbigt att vara laglydig ska ni veta, särskilt om man kör husbil, för dom måste man bara åka förbi, verkar det ! Fler poliser ute på vägarna, ja det finns ju inga idag så man kan ju inte säga flera! Utan ut med poliser på vägarna !!!
Roger
Jag undrar, varför blixten är på, fastän det är ljust ute?