• Menu
  • Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet

Hur fungerar det?

Header Right

Hur fungerar

  • Bilar
  • Ekonomi
  • Hem & Trädgård
  • Hälsa
  • Kroppen
  • Mat
  • Resa
  • Samhälle
  • Teknik
  • Vetenskap
  • Bilar
  • Ekonomi
  • Hem & Trädgård
  • Hälsa
  • Kroppen
  • Mat
  • Resa
  • Samhälle
  • Teknik
  • Vetenskap

Hur fungerar styrservo?

Senast uppdaterad: januari 13, 2023 Bilar, Teknik

De flesta moderna fordon använder sig idag av, vad som kallas för ett styrservosystem. Detta för att ge dig en mer jämn och kontrollerad styrning under färden. Huvudfunktionen hos en styrservo är att underlätta vridning av ratten, vilket då gör att du även kan reagera snabbare i stressade och plötsliga situationer. Styrservon gör därför helt klart fordonet säkrare och mer lätthanterligt.  

Styrservon är konstruerad på ett sätt som gör att det endast fungerar när motorn på fordonet är påslagen. Kanske har du bogserat en bil med en icke fungerande motor och upplevt hur tungt och knepigt det är att styra fordonet och vrida på ratten. Detta beror på att styrservon arbetar tillsammans med fordonets motor för att göra färden enklare.  

Allt fler och fler fordon utrustas idag med ett styrservosystem, där framförallt elektriska styrservosystem blir allt mer och mer populärt tack vare miljövänligare modeller. Men hur är en styrservo egentligen uppbyggd och hur kan du som använder fordonet säkerställa att den alltid är i funktion?  

det Korta svaret:

Styrservosystem underlättar styrning av ditt fordon.  

Det lite längre svaret

På moderna fordon är det idag standard att dessa är utrustade med ett styrservosystem av något slag. Detta då det underlättar styrningen och manövreringen av fordonet markant, och det krävs inte lika mycket energi för att vrida på ratten. Styrservosystem sparar dig därför massor av kraft, framförallt vid längre resor med fordonet.  

Äldre modeller av till exempel bilar är inte alltid utrustade med denna funktion. Det såldes istället som ett tillval som kunde köpas till vid försäljningen. Trots att styrservosystem underlättar styrning av fordonet, valdes det av många trots allt bort då det var ett kostsamt tillval som inte var en lika välutvecklad funktion som det är idag.  

Men det är inte bara hanteringen av bilen som gör att de flesta nyare modeller idag har en redan inbyggd styrservo. Fordon är idag tyngre än tidigare modeller och är i de flesta fall fyrhjulsdrivna med bredare däck. Dessa fordon kräver en styrservo för att vara enkla att styra då det annars krävs väldigt stor kraft för att lyckas vrida på ratten.  

Populariteten och den stora efterfrågan på styrservosystem har också bidragit till att enklare varianter av systemet har tagits fram. Dessa styrservosystem används då framförallt i billigare bilar, där egentligen ingen styrservo behövs för att kunna manövrera fordonet på ett smidigt sätt.  

Tre olika typer av styrservosystem 

Moderna fordon är idag utrustade med ett av följande varianter av styrservosystem. Ett hydrauliskt, elektrohydrauliskt eller ett elektriskt hjälpsystem. Det mer populära valet i dagens bilar är en styrservo som drivs med hjälp av hydraulisk vätska. Men vilka är fördelarna och nackdelarna med de olika systemen och hur är de uppbyggda?  

Hydrauliska styrservosystem – det populäraste alternativet 

Denna form av styrservosystem kan ses frekvent i dagens bilar. De är även enklare att se över och kontrollera för mindre vana bilförare, då du endast behöver säkerställa att behållaren har tillräckligt med hydraulisk vätska för att kunna driva systemet.  

Hydrauliska styrservosystem har en pump som drivs av en drivrem som är sammankopplad till fordonets motor. När pumpen är igång leder den fram hydraulisk vätska som även hjälper till att driva styrservon. När du vrider ratten och hjulen får motstånd pumpas vätskan till en sammankopplad kolv som hjälper till att styra hjulen i önskad riktning.  

Men varför är då hydrauliska styrservosystem så omåttligt populära? Detta beror framförallt på att många anser att just denna styrservo ger den allra bästa körkänslan. Det är enkelt att styra fordonet och det ger även en väldigt jämn körning. Nackdelen med hydrauliska styrservosystem är att de kan behöva bytas ut oftare än andra alternativ, men har då inte lika många komponenter som då till exempel kombinerade elektrohydrauliska styrservosystem har.  

Elektriska styrservosystem - det miljövänliga valet 

Elektriska styrservosystem har även blivit allt vanligare, framförallt under 2000-talet då elektriska bilar ständigt utvecklas och ses som ett mer miljösmart alternativ. Då systemet är helt elektriskt krävs det inte någon hydraulisk vätska, för att styrservon ska fungera och kontrollera fordonets hjul.  

I de allra flesta modeller av fordon med elektriska styrservosystem sitter detta inbyggt i fordonets kuggstång, vilket kan göra det knepigt vid reparationer av styrservon. I många fall kan du till och med behöva byta ut hela kuggstången, vilket kan bli en ganska kostsam historia. Men elektriska system har dock många fördelar, som väger upp denna nackdel.  

Framförallt bidrar elektriska styrservosystem till en betydligt lägre bränsleförbrukning, om du jämfört med de andra två varianterna av styrservosystem som finns på dagens marknad. Elektriska styrservosystem är dessutom enklare att konstruera och utvecklas ständigt för att ge en lika bra körkänsla som de hydrauliska systemen ger.  

Elektrohydrauliska styrservosystem - Slås på automatiskt 

Dessa former av styrservosystem drivs av en blandning av hydraulisk vätska och el. Systemets pump drivs av elektricitet och är väldigt snarlik hydrauliska styrservosystem som dock är mer eftertraktade.   

Det finns dock flera fördelar med att ha en kombinerad styrservo. Det är visserligen en hel del extra komponenter som kan göra underhåll av styrservosystemet lite mer komplicerat. Men systemet kommer att spara dig energi då det slås av och på automatiskt, vilket ger en lägre bränsleförbrukning under användning.   

ratt i en gammal bil

Vad kan hända om fordonets styrservo är ur funktion? 

Fordon som är utrustade med ett styrservosystem, kan köras även om styrservon är ur funktion. Men då väldigt korta sträckor, för att till exempel ta bilen till en mekaniker. Om styrservon är ur funktion räknas inte fordonet som trafiksäkert då det är väldigt tungt för dig som användare att manövrera bilen.  

För att styrservon ska fungera är det viktigt att du med jämna mellanrum kontrollerar att hydraulvätskan är påfylld, om du inte har en elektrisk styrservo. Det är nämligen denna vätska som driver och smörjer systemet. För att systemet ska fungera optimalt ska hydraulvätskan alltid vara väl påfylld, då systemet kan sluta fungera helt när vätskan inte är fylld i fordonets behållare som rymmer den hydrauliska vätskan.  

Om du upplever problem med fordonets styrservo är den vanligaste orsaken, att hydraulvätskan är låg. Men det finns även några andra bidragande orsaker som kan slå ut styrservon eller göra att den inte fungerar fullt ut. Först och främst måste motorn vara på för att styrservon ska fungera.   

Om ditt ventilsystem krånglar kan detta påverka hur din styrservo fungerar. Om fordonets drivrem har gått av eller är utsliten kan detta även påverka styrservon negativt. En annan vanlig orsak som kan göra att styrsystemet hoppar mellan tungt och lätt när du vrider ratten kan vara att det ligger smuts eller luft i styrservosystemet, som då behöver tas bort.  

För din och andra trafikanters säkerhet ska fordonet inte användas om du upplever några problem med din styrservo. Kontrollera hydraulvätskan och om denna är påfylld, ta fordonet till en bilmekaniker som kan kika på varför fordonets styrservo krånglar. Detta för att kunna göra fordonet säkert att köra igen.  

Att köra med en bil som inte uppfyller samtliga säkerhetskrav kan utsätta dig och folk i din omgivning för risk. Anledningen till att allt fler och fler bilar utrustas med ett styrservosystem är för att underlätta styrning och manövrering av fordonet. Om det är segt och tungt att vrida ratten på grund av att styrservon är ur funktion, kommer du inte att kunna reagera tillräckligt snabbt i plötsliga situationer.  

Kontroll av fordonets styrservo 

Fordonets styrservo är en av de viktigaste funktionerna, för att bilen ska kunna styras jämnt och utan för mycket motstånd. Det är därför viktigt att kontrollera dess funktion innan du kör iväg. Detta kan du enkelt göra varje gång du använder fordonet genom att följa nedan instruktioner. 

Dra ratten åt höger eller vänster när motorn inte är på. Håll ett lätt tryck i ratten och starta sedan motorn. Om du känner vid ett lättare ryck och det genast blir enklare att styra innebär detta att styrservon fungerar som den ska. Du kan sedan fortsätta din färd som planerat. 

Upplever du några som helst problem vid detta test, som till exempel att ratten fortfarande är tung att styra och hugger mellan lätt och tungt motstånd, ska du göra vidare tester för att säkerställa att styrservosystemet inte är utslaget.  

Om du inte kan ta reda på, eller vet hur du ska se vad som kan orsaka dessa problem, bör du inte använda fordonet tills en bilmekaniker har tagit sig en titt på vad som orsakar problemet. För en säker körning, utan onödiga risker är det viktigt att du avlägsnar problem som kan begränsa din hantering av fordonet.   

Kategorier: Bilar, Teknik Taggar: Bilar, Teknik

Föregående «Solfångare på ett tak. Hur fungerar en solfångare?

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.

Hem | Integritetspolicy | Kontakt | Cookies | Om Oss

Copyright © 2023 · Hurfungerardet.nu
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Jag förstår