Har du gått trafikskola eller letat efter en ny bil att köpa har du säkert hört talas om ABS-bromsar. ABS-bromsar nämns gång på gång i körkortsboken och är en egenskap som bilhandlare gärna berättar att bilen är utrustad med.
Du vet att ABS-bromsar är något bra och att din bil bör ha dem – men vad du inte vet är varför. Vad är ABS-bromsar egentligen och hur fungerar dem?
det Korta svaret:
ABS-bromsar är bromsar som inte låser sig vid kraftiga inbromsningar eller vid hala väglag. De låter dig som förare behålla kontroll över bilen så att du kan styra den även fast du håller på att bromsa bilen.
Det låter dig väja för oförutsedda hinder på vägbanan. De flesta nyare bilar är utrustade med tekniken. ABS-bromsar förhindrar även risken för sladd, och gör trafiken mycket säkrare.
Vad är ABS-bromsar?
“ABS” kommer från tyskans “antiblockiersystem” men är kanske lättare att förstå på engelska - “anti-lock braking system”. Det är egentligen det som ABS-bromsar är, det ville säga, bromsar som inte låser sig.
För en närmare beskrivning är ABS-bromsar ett tekniskt system som många bilar och andra motorfordon är utrustade. De förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Målet är att inbromsningar, mjuka som hårda, ska bli säkrare och att körning överlag också ska bli säkrare.
ABS-tekniken har blivit mycket populär sedan 1970-talet och numera är de allra flesta nyare bilar utrustade med tekniken. Olika tillverkare har också tagit fram olika variationer på tekniken, till exempel finns det idag både elektroniska och hydrauliska ABS-bromssystem.
Hur fungerar ABS-bromsar?
ABS-bromsar består oftast av en elektronisk huvudenhet. Fartsensorerna från varje hjul skickar information om hjulets rotationshastighet dit hela tiden. På så sätt kan systemet läsa av om något eller flera av hjulen tenderar eller är på väg att låsa sig. Om ett eller flera hjul låser sig aktiveras magnetventiler i bromskretsen.
När magnetventilerna aktiveras minskar bromsverkan i det påverkade hjulet. Det gör att hjulet som håller på att låsa sig istället börjar rulla snabbare, vilket upprepar processen och får bilen att börja “guppa”.
Hur fungerar det i praktiken?
När du gör en kraftig inbromsning genom att trycka hårt på bromspedalen så börjar hjulen på bilen att låsa sig. Detta är vare sig man har bil med ABS-bromsar eller inte. Har bilen dock ABS-bromssystem så känner systemet av detta och släpper trycket på bromsarna genom att aktivera magnetventilerna.
Däcken börjar då rulla igen eftersom de frångår det låsta läget. När däcken börjar rulla igen kan du känna ett litet “guppande”. Men det betyder inte att bilen inte går att stanna, eller tar längre tid att stanna. ABS-systemet fortsätter att bromsa bilen så fort som möjligt men gör detta utan sådan kraft att bilens hjul låser sig.
Genom att fortsätta sätta bilens hjul i rullning, och bara bromsa tillräckligt för att inte låsa hjulen, får föraren så stor chans som möjligt att behålla kontrollen över bilen. Det betyder att du som förare kan väja för ett plötsligt hinder på vägen samtidigt som du bromsar kraftigt.
Bilar utan ABS-system reagerar vid hård inbromsning med att hjulen låser sig. Det kan leda till att man som förare tappar styrförmågan och därmed kontroll av bilen.
I praktiken betyder ABS-systemet för bilister att man som förare får lättare att kontrollera bilen vid bromsning allmänt, men specifikt vid hårda inbromsningar eller hala väglag. Det är speciellt bra under vintern. Risken för sladd minskar avsevärt.
Hur vet jag om min bil har ABS-bromsar?
Det är lätt att avgöra om din bil har ABS-bromsar. Du kan ta hjälp av dessa fyra sätt:
Kolla i bilens instruktionsbok
Där står all teknisk fakta om bilen.
Titta på instrumentpanelen
När du startar bilen lyser bilens instrumentpanel igång. Tillsammans med alla andra informations- och varningslampor bör en lampa för ABS-bromssystemet lysa. Vanligtvis är det en cirkulär symbol där det står “ABS” i mitten.
Gör en visuell kontroll
Kolla under bilens huv om den det finns en ABS-pump. Den ligger nära huvudbromscylindern.
Titta bakom de främre hjulen
Ett lite svårare sätt att leta efter bromsarna. Vrid ratten hela vägen åt ett håll så att du kan se baksidan av hjulen. Om bilen har ABS-bromsar kommer det att finnas en flexibel gummibromsslang fäst. Bilar utan ABS-bromsar har bara den flexibla bromsledningen.
Hur kontrollerar jag att bilens ABS-bromssystem fungerar?
Om det är något fel på bilens ABS-bromsar så kommer bilen oftast berätta det för dig. Bilen gör det genom att ABS-lampan på instrumentbrädan inte kommer att stängas av tillsammans med de andra varnings- och informationslamporna när du startar bilen.
Om du är ute och kör och ser att ABS-lampan är på - gör då en kontroll. Lampan kan lysa i gult, orange eller rött.
Du kan lätt kontrollera ABS-bromsarna själv genom att göra en kraftig inbromsning. Men se till att göra det säkert.
Åk mot en plats med mycket lite, men helst ingen trafik där du kan köra i en hög hastighet.
Kör i minst 60 km/h.
Gör en hård inbromsning (pumpa ej med bromsen!)
Om du känner att bromspedalen gör en pulserande rörelse i samband med inbromsningen så är allt som det ska. Det är också bra om du hör ett skrikande ljud i samband med bromsningen.
Kom ihåg att bilens vanliga bromssystem alltid funkar, så det är inte hur snabbt bilen stannar som du ska titta efter. Det viktigaste är att känna av den vibrerande känslan.
Såhär här du en manuell kontroll av bilens bromssystem
När bilen står still, tryck på bromspedalen med stor kraft i 20 sekunder. Titta och känn efter detta:
Känns bromspedalen stum och stannar den halvvägs ner? Då är bromsarna i bra skick.
Har bromsen en fjädrande känsla? Då kan det finnas luft i bromssystemet.
Tar bromsarna närmare än 3 cm från bilens golv? Då behöver bromsarna justeras eller repareras.
Sjunker bromspedalen långsamt? Då finns det en läcka i systemet.
Man bör göra manuella kontroller av bromssystemet vid relativt regelbundna intervaller. Man måste alltid göra manuella kontroller av bromssystemet efter att ha tvättat bilen eller efter att ha kört igenom en vattensamling.
Det är eftersom det finns risk att det har kommit fukt på bromsarna, vilket försämrar bromseffekten.
Varför är ABS-bromsar bättre än vanliga bromsar?
Som tidigare nämnt är ABS-bromsar den största tekniska bidragande faktorn när det gäller att behålla kontroll över bilen vid hårda inbromsningar och förhindrar också sladd.
Mycket oförutsett händer i trafiken och som förare måste man vara alert hela tiden. Det kan vara djur på en landsväg mitt i natten, isiga vintervägar eller en bil framför dig som tvärbromsar. Hur som helst är det viktigaste att behålla kontroll över fordonet, och det är precis det som ABS-bromsar låter dig som förare göra.
Med vanliga bromsar riskerar man att ganska lätt tappa kontrollen över bilen, eftersom hjulen automatiskt låser sig vid en kraftigare inbromsning eller vid hala väglag.
Att kunna kontrollera bilen kan innebära skillnaden mellan liv och död i många situationer. ABS-bromssystemet är därför en säkerhetsåtgärd som vilken förare som helst bör vara vis nog att ha sin bil utrustad med. Lyckligtvis har de flesta modernare bilar från 1970 och framåt ABS-bromsar.
Är det sant att bilens bromssträcka minskar med ABS-bromsar?
Svaret är både ja och nej.
Ofta marknadsför biltillverkare att bilens bromssträcka blir kortare tack vare ABS-bromssystemet. Men det är inte alltid så. Däremot får man ofta kortare bromssträcka.
På isiga eller andra hala väglag är det beprövat och visat sant att man får kortare bromssträcka som resultat av ABS-bromstekniken.
Däremot kan bromssträckan till och med öka något på torra väglag.
Kom dock ihåg att det inte är bromssträckans längd som är viktigast – det är din kontroll över bilen. Din kontroll över bilen bestämmer din säkerhet.
Sammanfattning
Vi hoppas du nu har fått en förståelse för vad ABS-bromsar är och hur de fungerar. Vi tycker att det alltid är bra att lära sig något nytt, och att det inte ska behöva vara svårt att göra det. Förhoppningsvis får du dra nytta av din nya kunskap.
ABS-bromsar är alltså bromsar som inte låser sig. De fungerar genom att fortsätta sätta bilens hjul i rullning, och bara bromsa med sådan kraft som inte låser hjulen. Bilar från 1970 och nyare är oftast utrustade med ABS-bromssystemet.
ABS-bromssystemet låter dig behålla kontroll över bilen även vid hård inbromsning och ökar din och andras trafiksäkerhet samt minskar risken för sladd.
Du vet att ABS-bromssystemet funkar som det ska om du känner en pulserande känsla i pedalen vid en hård inbromsning. Ett skrikande ljud är också normalt.